Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Mehmet Cahit Turan’ın iddiasınınaksine, şehir hastanesi ile bağlantılı Başakşehir– Kayaşehir metro inşaatını durduran İBB Başkanının, Ekrem İmamoğlu değilMevlüt Uysal olduğu ortaya çıktı.
Ulaştırma ve AltyapıBakanı Mehmet Cahit Turan, dün katıldığı bir TV programında, İBB Başkanı Ekremİmamoğlu’nu kast ederek “Haziran ayında Başakşehir’de, Kayaşehir’de yaptığımızhastaneyi açacağız; ama önceki yönetimin bu hastaneye ulaşacak olan metro sisteminive karayolu altyapısını inşaatını durdurdu” dedi. Bakan Turan, inşaatı durdurmakonusundaki bu bilgileri Sağlık Bakanı’nın kendisine aktardığını da belirtti.
Ancak Bakan Turan’ınbu sözlerinin aksine, Başakşehir-Kayaşehir metro hattı inşaatını durduranınönceki İBB Başkanı Mevlüt Uysal olduğu anlaşıldı. Ekrem İmamoğlu yönetimindekiİBB ise şehir hastanesine hizmet verecek bu hattın bir an önce hizmete girmesiiçin her çalışmayı başlatıp, istasyonun kazı çalışmalarını yüzde 3 düzeyindenyüzde 25’e çıkardı. İBB, Hattın 2022’de hizmete girmesi için finansmançalışmalarını da sürdürüyor.
Bakan Turan’ın yanlış bilgiler çerçevesinde tartışmaya açtığıBaşakşehir – Kayaşehir metro inşaatı ile ilgili süreç şöyle gelişti:
2017’DE BAŞLAYAN PROJE UYSAL’IN YAZISI İLEDURDU
Başakşehir – KayaşehirMetro Hattı Projesi, 3 Mart 2017 tarihinde ihale edildi. 28Nisan 2017 tarihinde yer teslimi yapılarak çalışmalara başlandı. 29 Aralık 2017tarihinde dönemin İBB Başkanı Mevlüt Uysal’ın 131 sayılı yazısı ile hattaki tümçalışmalar durduruldu. Uysal imzalı yazıda ilgili kararın “iptal edilmesitarafımdan uygun görülmüş olup ihalenin iptal edildiğinin yüklenicilerebildirilmesi ve kamu kaynaklarının kullanımı bağlamında hizmet gereklerininortaya çıkardığı bu zorunluluk karşısında, hukuki güvenlik ve idari istikrarilkesinin de gözetilmesi adına idaremiz ile yapılan ihaleye ilişkin sözleşmeninde karşılıklı olarak feshi için gerekli işlemlerin yapılması hususunda gereğirica olunur” dediği görüldü. 13 Mart 2018 tarihli ve 9 sayılı Başkanlık Olur’uile çalışmalar yeniden başlatıldı; ancak projeye herhangi bir finanssağlanamadığı ve yapım yüklenicisine ödeme gerçekleştirilemediğinden tüm işlerEkim 2018 itibariyle yeniden durdu. Nisan 2019 tarihinden itibaren şehirhastanesi açılışına engel olmayacak şekilde açılışa hazır olması için obölgedeki imalatlara tekrar başlandı.
FİZİKİ İLERLEMESİ 2019’DA YÜZDE 25’EYÜKSELDİ
Şehir hastanesininhedeflenen 2020 açılışına engel olmamak adına, şehir hastanesi istasyon kazıçalışmalarına Nisan 2019 tarihi itibari ile yeniden başlanıldı ve böylece yüzde3 olan fiziki ilerleme seviyesi yüzde 25 düzeyine yükseltildi.
BAKANLIKTAN GEÇ GELEN YAZI
İBB, şehir hastanesiistasyonu inşaatı kapsamında, Sağlık Bakanlığı’ndan 10 Haziran 2019 tarihindepeyzaj projelerini talep etti. Bu talebe rağmen rağmenİBB’ye iletilemeyen ve tasarım çalışmalarının sonlandırılmasının önünde engelniteliğinde olan metro istasyon yapısının da entegre olduğu projeler, Bakanlıktarafından ancak 04 Aralık 2019 tarihinde İBB’ye gönderildi ve temin edilen buprojelere uygun olarak istasyon mimari, elektro-mekanik ve statik nihaitasarımını tamamlamak için çalışmalara Bakanlık kaynaklı yaşanan bu gecikmenedeniyle ancak Aralık 2019 itibariyle başlanılabildi.
FİNANS SAĞLANIRSA METRO 2022’DE FAALİYETEGEÇECEK
Ayrıca, Haziran2018’den bu yana imalatları durdurulmuş olan Onurkent - Metrokent arasıtünellerin özellikle yoğun yerleşime sahip bölgelerde, vatandaşın can ve malgüvenliğini tehdit eden yarım bırakılmış tünel imalatlarına Eylül 2019tarihinde yeniden başlanıldı. Şaft-1tünellerinde Hat-1üzerinde yaklaşık olarak 194 m, Hat-2 üzerinde ise yaklaşıkolarak 200 m NATM tünel kazı imalatı yapıldı. Riskin tamamen ortadankaldırılması için tünel kalıcı kaplama imalatlarının en kısa süredetamamlanmasını teminen çalışmalar devam etmekte.
Bugün itibari ilefinansal sorunlar nedeniyle kazı işleri durma mertebesinde yavaşlamış durumda.Bu istasyon imalatının tamamlanması için gereken bütçe 200 milyon TL olup, bubütçenin sağlanması durumunda, şehir hastanesi istasyon yapısının 2020’ninikinci yarısında tamamlanması mümkün olabilecek. Ayrıca Hattın tamamlanmasıiçin 1,5 milyar TL + KDV miktarında bir bütçeye ihtiyaç duyulmakta. Bu finansınsağlanması durumunda, yapım işleri hızlandırılabilecek olup, 2022’nin ilkyarısında metro işletmesine başlanabilecektir.
HASTANEYE ULAŞIM İBB İÇİN ÖNCELİKLİ
Öte yandan İBB’denyapılan açıklama, konuyla ilgili şu özet bilgi verildi:
“Başkanlığımızınözellikle İstanbullunun önemli bir kesimine hizmet vermesi planlanan şehirhastanelerine vatandaşın hızlı ve konforlu bir şekilde ulaşımını sağlamakkonusundaki hassasiyeti son derece yüksek seviyededir. Aynı hassasiyet ile,Anadolu Yakası bölgesinde yapımı planlanan Şehir Hastanesine hizmet edecek olanSarıgazi (Hastane) – Taşdelen - Yenidoğan Metro Hattının yatırım programınaalınması Belediyemizce talep edilmiş, ancak merkezi hükümet tarafından bu talepuygun görülmemiş ve gerekli finansmanın sağlanamaması nedeniyle inşaatçalışmalarına başlanılamamıştır.”
Mevlüt Uysal'ınDurdurma Yazısı: 29 Aralık 2017 131 sayılıiş durdurma yazısıhttps://www.ibb.istanbul/Uploads//2020/1/29-Aralik-2019-131-sayili-is-durdurma-yazisi.pdf
Yorum Yazın