YARATICI SANATLAR TERAPİSİ
GÜNDEMTÜRKİYE SPASTİK ÇOCUKLAR VAKFI YARATICI SANATLAR TERAPİSİ PROGRAMI
Dünya çapında, etkili bir terapi yöntemi olarak kullanılan Yaratıcı Sanatlar Terapisi (YST), 2011 yılından bu yana Türkiye Spastik Çocuklar Vakfı (TSÇV) çatısı altında kurulan özel bir birimde uygulanmaktadır.
Yaratıcı Sanatlar Terapisi; drama, dans-hareket, müzik ve resim gibi çeşitli sanatlar aracılığı ile bireylerin yaratıcı sürece aktif olarak katılımlarını ve bu yolla kendi içsel güç ve potansiyellerini keşfetmelerini sağlar. YST; bireylere, farkındalıklarını arttırmak, yaşamlarında istedikleri ve ihtiyaç duydukları değişim ve dönüşümü sağlayabilmek için gereken donanımı kazandırmayı amaçlar.
TSÇV, YST’nin getirdiği yenilikleri, ülkemizde tanıtmayı ve bu yeni alanda akademik çalışmalarıyla da referans kurum olmayı kendine amaç edinmiştir. TSÇV bünyesindeki YST çalışmaları çok farklı alanlarda uygulanmaktadır. Çocuklar, kadınlar, özel gereksinimli bireyler ve uzmanlar için programlar gerçekleştirilmektedir.
YST hizmetini kimler alabilir?
Yaratıcı Sanatlar Terapisi, herhangi bir yaş sınırlaması olmaksızın aşağıdaki alanlarda kullanılabilir;
-
Gelişimsel engeller
-
Genetik bozukluk (down sendromu, william sendromu, vb.)
-
Yaygın gelişim bozuklukları (otizm, aspergers vb.)
-
Nörolojik bozukluklar (cerebral palsy, developmental dyspraxia, vb. )
-
Öğrenme bozuklukları
-
Ruh hali rahatsızlıkları (depresyon, bipolar vb.)
-
Kaygı bozuklukları (panik atak, fobiler, vb.)
-
Yeme bozuklukları (anoreksi, bulimia, vb.)
-
Kişilik bozuklukları (paranoya, obsesif-kompulsif, vb.),
-
Psikotik bozukluklar (şizofreni, bipolar, vb.)
-
Taciz (duygusal, fiziksel, cinsel)
-
Travmalar
-
Tıbbi rahatsızlıklar (kanser, AİDS, vb)
-
Geriatrik rahatsızlıklar (alzhemir, parkinson, vb.)
-
Madde bağımlılığı
-
Kişisel gelişim
Yaratıcı Sanatlar Terapisi bireylere neler kazandırır?
-
Kelimelerin kifayetsiz kaldığı durumlarda YST, kişilere duygu ve düşüncelerini sanatlar yoluyla ifade etme imkânı verir.
-
Oyun ortamında kendilerini güvende hissederek, savunma ve direnç mekanizmaları tehdit edilmeden duygu ve düşüncelerini serbestçe ifade edebilirler.
-
Drama terapisinde kullanılan rol teknikleri ile kendilerine ve yaşamlarındaki kişilere karşı empati becerileri gelişir. Bu da günlük hayattaki ilişkilerinde çok daha başarılı olabilmelerini sağlar.
-
Dans terapisi bedensel hafızayı kullanarak, bireylere bilincinde olmadıklarını keşfetmeleri için olanak tanır.
-
Yaşamlarını esir alan stres ve öfke gibi negatif duygulardan arınmaları konusunda yol gösterir.
-
Spontanelik ve yaratıcılık sayesinde kendi deneyimlerine ve yaşama çok farklı açılardan bakabilmeyi öğrenerek, problem çözme becerilerini geliştirirler.
-
Kendileri hakkında farkındalıkları artar, kendi potansiyellerini keşfederek daha güçlü olabilme cesareti kazanırlar ve yaşam kalitelerini yükseltebilirler.
YARATICI SANATLAR TERAPİSİ HİZMETLERİ
Özel gereksinimle yaşayan çocuk ve gençler e yönelik programlar:
-
Haftalık atölye çalışmaları;
Duygulara yönelik beceriler
Arkadaşlık becerileri
Davranış problemleri
Özgüven
-
5 Haftalık grup çalışması;
Sosyal becerileri geliştirme
Programlar, Cerebral Palsy (CP) tanısı konmuş ve özel gereksinimi olan tüm çocuk ve gençlerde; yaratıcılık ve spontaneliği, problem çözme yeteneklerini ve motor gelişimini arttırmayı hedeflerken, kendilerine ve yaşamlarına pozitif bakabilme yeteneklerini geliştirmelerinde yardımcı olur. Bununla birlikte, konuşma ve iletişim becerilerini, ilişki kurabilmelerini, kendilerine güvenmelerini, dikkat ve konsantrasyon yeteneklerini de arttırabilmelerini sağlar.
Herkes için kişisel gelişim atölye çalışmaları:
-
Haftalık atölye çalışmaları;
Özgüven
Stresle baş edebilme
İki seçenek arasında
Yaratıcılık
Öfke kontrolü
Hayır diyebilmek
-
“Ayna Ayna Söyle Bana” başlıklı program, kendini toplumun dikte ettiği rolleri yaşamak zorunda hisseden, buna karşın yaşamdaki yerini, üstlendiği rolü ve gücünü, yaşamının gerçek anlamını yeniden keşfetmek isteyen kadınlarımıza ışık tutmayı amaçlamaktadır. Kendine daha çok güvenmek, olaylara daha pozitif yaklaşabilmek ve gerektiğinde duvarları yıkabilecek kadar cesaretli olabilmek, bu ilginç programın temel içeriklerinden bazılarını oluşturmaktadır.
Eğitici eğitimleri:
-
Yoğunlaştırılmış Yaratıcı Sanatlar Terapisi Eğitimi
Ruh sağlığı ve eğitim alanlarında çalışan; psikologlar, psikolojik danışmanlar, psikiyatristler, psikiyatri hemşireleri, sosyal hizmet uzmanları, özel eğitim öğretmenleri, aile hekimleri, fizyoterapistler ve sanat alanlarında eğitim almış profesyoneller ile üniversitelerin ilgili bölümlerinde okuyan son sınıf öğrencilerinin katılabileceği vakfımız bünyesinde gerçekleştirilen eğitim çalışmasıdır. Katılımcılar, teorik açıdan bilgilenmenin yanı sıra aktif olarak yaratıcı teknikleri kendi çalışmalarında nasıl kullanabileceklerini de keşfederler.
-
Uluslararası Yoğunlaştırılmış Yaratıcı Sanatlar Terapisi Eğitimi
Dünyanın çeşitli ülkelerinden gelen, alanında tanınmış uzman Yaratıcı Sanatlar Terapistleri kendi tecrübelerini katılımcılar ile paylaşarak YST’nin dünyadaki farklı uygulamaları hakkında bilgi veriyorlar. Buna ek olarak yapılacak workshop çalışmaları ile katılımcıların kendi yaratıcı yöntemlerini keşfetmelerini sağlıyorlar.
Uluslararası Yoğunlaştırılmış Yaratıcı Sanatlar Terapisi Eğitimi’nin yeni konuğu ise; Concordia Üniversitesi Yaratıcı Sanatlar Terapisi Bölümü Dans/Hareket ve Drama Terapisti aynı zamanda ödüllü belgesel yönetmeni Prof. Dr. Yehudit Silverman.
Prof. Dr. Yehudit Silverman 6 – 7 Nisan tarihlerinde, Metin Sabancı Merkezi’nde “Kendi İçinde Hikâye –Terapide Mit ve Masal” konulu seminer ve atölye çalışması gerçekleştirecek.
Terapi ile katılımcılar, kendi seçtikleri mitler ve masallardaki kişisel bir anlamı olduğuna inandıkları karakterlerin yerine geçecekler. Katılımcılar; maske yapımı, sanat çalışmaları, dramatik sahneler, hareket ve müzik eşliğinde kendi içsel keşiflerini gerçekleştirecekler.
Eğitici eğitimi niteliği taşıyan “Kendi İçinde Hikaye – Terapide Mit ve Masal” terapisi; ruh sağlığı ve eğitim alanlarında çalışan, psikologlar, psikolojik danışmanlar, psikiyatristler, psikiyatri hemşireleri, sosyal hizmet uzmanları, özel eğitim öğretmenleri, aile hekimleri, fizyoterapistler ve sanat alanlarında eğitim almış profesyoneller ile üniversitelerin ilgili bölümlerinde okuyan son sınıf öğrencilerine açık.
Bu eğitim; katılımcılara travma ile çalışırken ekstra tedavi edici araçlar ve teknikler sağlamayı amaçlıyor. Bu yenilikçi ve orijinal tedavi edici yöntem hakkında bilgilerin de verileceği eğitim, katılımcıların kendi yaratıcı yöntemlerini keşfetmelerini de sağlayacak.
Yehudit Silverman Hakkında
Kanada Montreal’de bulunan Concordia Üniversitesi, Yaratıcı Sanatlar Terapisi Bölümü Dans/Hareket ve Drama Terapisti ve aynı zamanda öğretim görevlisi olan Prof. Dr. Yehudit Silverman, 25 yıl Montreal Çocuk Hastanesi’nde psikiyatrik popülasyon, yeme bozuklukları, kriz yönetimi üzerine çalışmıştır. Prof. Silverman, psikiyatrik sorunlar, yeme bozuklukları konularında ve ihmal ve travma tanısı alan çocuklar, gençler ve yetişkinlerle çalışarak “Kendi İçinde Hikaye – Terapide Mit ve Masal” terapisini geliştirmiştir.
Douglas Hastanesi’nde Yenilikçi terapötik bir yaklaşım geliştiren Yehudit, 2004 yılında konferanslarda, üniversitelerde ve televizyonda uluslararası olarak görüntülenen “The Story Within: Myth and Fairytale in Therapy” (Kendi İçinde Hikâye: Terapide Mit ve Masal) adlı belgeselinin yönetmenliğini yapmıştır. 2006 yılında Yehudit iki büyük araştırma ödeneği alarak 2010 yılında “The hidden face of Suicide” (İntiharın Saklı Yüzü) adlı sevdiklerini intihar yüzünden kaybeden kişilerin dünyasına giren ve bu kişilerin çarpıcı yaşam deneyimlerini açığa çıkartan belgesel filme almıştır. Bu film Montreal World Film Festivali (Montreal Dünya Film Festivali) dâhil olmak üzere birkaç önemli film festivallerinde seçilerek, The Heart of England International Film Festivali’nde “Best Documentary North America under 60 minutes” (Kuzey Amerika 60 dakika altı en iyi belgesel)” ödüllerini kazanmıştır.
Yehudit Siverman, CASA’yı (Kültürlerarası Kültürel Sanatlar) kurup, farklı kültür ve dinlerin ve farklı yaş gruplarının temsilcilerini bir araya getirerek, intihar konusunda farkındalığı geliştirmek amacıyla, “İntihar Konusunun Sanatlar Yoluyla Keşfi” konulu iki başarılı önemli konferansın organizasyonuna imza atmıştır.
2009 NADT araştırma ödülünün sahibidir; yaratıcı sanatlar terapileri alanında makaleler ve kitap bölümleri yayınlamış ve çalışmalarını uluslararası düzeyde devam ettirmektedir.
Daha fazla bilgi için: www.yehuditsilverman.com
Kurumsal YST
İçinde bulunduğumuz inovasyon çağında, rekabetin çok yüksek olduğu pazarda lider konuma gelebilmek için sadece kaliteli ürünler ve nitelikli hizmetler sunmak yeterli olamamaktadır. Hızla değişen dünyayı bütün olarak algılayabilen ve keşfedilmemiş gerçeklere yaratıcı yöntemlerle ulaşabilen çalışanlar; farklı düşünerek, farklı öneriler getirerek çözümler üretebilir ve kurumları çok daha hızlı başarıya götürebilirler. Bunun için çalışanların yaratıcılıklarını keşfederek ortaya çıkarmaları ve bunları iş hayatında uygulayabilmeleri oldukça önemlidir.
Yaratıcılık, kısaca var olmayan bir şeyi hayal edebilme, herkesten farklı yollarla yapabilme ve yeni fikirler geliştirebilme yeteneğidir. Bazıları gerek işi, gerek kişiliği, gerekse ona verilen imkânlar çerçevesinde bu özelliğini kullanma ve geliştirme şansına sahip olur. Bazıları ise bu özelliğini unutarak yaşamına devam eder. Oysa yaratıcılık hepimizin içinde var olan, zaman içinde bastırılmış, fakat sistemli çalışma ile geliştirilebilen bir yeteneğimizdir.
Programımız, drama, dans-hareket, resim ve müzik gibi sanat dallarını kullanarak, kurum çalışanlarına yönelik yaratıcılık özelliklerini ve diğer becerilerini geliştirmelerini sağlayacak eğitim faaliyetleri planlamakta ve uygulamaktadır. Gerçekleştirdiğimiz atölye çalışmalarında amaçladıklarımız;
-
Sosyal ilişkiler ve iletişim becerilerini geliştirmek
-
Değişim dinamiğine uyum sağlamayı kolaylaştırmak, kalıp ve alışkanlıkların dışına çıkarak yaratıcı ve esnek düşünceyi desteklemek
-
“Doğru” karar verme yeteneğini güçlendirebilmek
-
Olayları ve kişileri farklı açılardan görebilme ve değerlendirebilme iç görüsünü kazandırmak
-
Problem çözebilme ve empati becerilerini geliştirmek
-
İşbirliğini, ekip ruhunu, çalışanların motivasyonunu ve aidiyet duygusunu arttırmak
-
Ortak vizyon ve amaçların belirlenmesine yardımcı olmak
-
Kaynakların daha etkin kullanımına olanak sağlayarak verimliliği arttırmak
“Yaratıcılık neredeyse bütün problemleri çözer. Alışkanlıklarımızı yeniliklerle yenmek ise her şeyin üstesinden gelir.” George Lois
İlginizi Çekebilir